Produkty pełnoziarniste i ich wpływ na zdrowie
Liczne badania prowadzone na całym świecie potwierdziły korzystny wpływ produktów bogatych w błonnik na zmniejszenie ryzyka wieńcowych chorób serca oraz przeciwdziałanie cukrzycy. Naukowcy ciągle nie są w stanie wyjaśnić, dlaczego błonnik pokarmowy wywiera tak korzystny wpływ na organizm. Najważniejszy składnik błonnika, decydujący prawdopodobnie o jego dobroczynnym wpływie na zdrowie, jest substancją złożoną i ciągle trwają prace nad jego identyfikacją. Na tym etapie wiedzy naukowcy nie są również w stanie określić, który rodzaj zboża przynosi najlepsze efekty zdrowotne. Tym bardziej, że wszystkie mogą służyć do wypiekania produktów pełnoziarnistych. Szczególnie interesujące, wziąwszy pod uwagę aspekty zdrowotne, jest jednak żyto, które charakteryzuje się unikalną kombinacją węglowodanów, błonnika i białka. Zawiera ono, w odróżnieniu od innych odmian zboża, specyficzny rodzaj błonnika oraz wiele innych substancji działających pozytywnie na zdrowie. Ponadto w żytnich produktach pełnoziarnistych znajduje się niewiele tłuszczu. Wysoka zawartość błonnika i białka oraz węglowodanów złożonych sprawia, że żyto jest doskonałą podstawą zdrowego i smacznego pełnoziarnistego pieczywa.
Żyto a schorzenia serca. Już na początku lat 70. naukowcy byli w stanie udowodnić silny związek pomiędzy bogatą w błonnik dietą a zmniejszonym ryzykiem zachorowania na chorobę wieńcową. Od tego czasu wiele badań potwierdziło właściwości zdrowotne produktów spożywczych z wysoką zawartością błonnika i ich działanie redukujące ryzyko choroby wieńcowej. Ostatecznie tezę tę udowodniły badania przeprowadzone w Finlandii na grupie 22 000 osób. Badani byli obserwowani przez 6 miesięcy, w wyniku czego okazało się, że produkty pełnoziarniste (bogate w błonnik) działają ochronnie na organizm znacznie skuteczniej niż warzywa i owoce, również bogate w błonnik. Wiele innych badań przeprowadzonych w latach późniejszych ponownie udowodniło, iż dieta zawierająca wiele produktów pełnoziarnistych zmniejsza wydatnie ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową. Często słyszy się opinie w rodzaju: „dla mnie już za późno na zmianę diety”. Nic bardziej błędnego! Istnieje wiele dowodów na to, że zmiana diety na zdrowszą przynosi korzyści bez względu na wiek. Mało tego. Nawet nieduża modyfikacja codziennego menu, polegająca na wprowadzeniu produktów pełnoziarnistych do jednego-dwóch posiłków w ciągu dnia, może wywrzeć znaczny wpływ na nasze zdrowie.
Znakowanie produktów pełnoziarnistych. W USA rekomendowane jest spożywanie produktów pełnoziarnistych w 3 posiłkach dziennie. Dlatego też amerykańskie firmy spożywcze mogą używać na swoich opakowaniach specjalnych oznaczeń informujących konsumentów, że produkty pełnoziarniste zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby serca i raka. W Wielkiej Brytanii natomiast typowa informacja na opakowaniach produktów pełnoziarnistych głosi: „Większość z nas wie, że produkty pełnoziarniste są dobre dla organizmu, jednak wiele dowodów wskazuje na to, że mogą one - jako składnik dobrze zbilansowanej diety – wpływać pozytywnie na zdrowie naszego serca”.
Sztokholm, lipiec 2003